torsdag 21. april 2011

Jobbing og en tur i kjelleren

Påske og fridager er kjærkomment når en har et restaureringsprosjekt på gang, og det er nok å ta fatt på når en tar turen til Lunden.
Klargjøring av tak for maling er et av de mer slitsomme arbeidsoppgavene, men med denne innretningen som en fester sandpapiret på blir det litt enklere.



Gulvet på loftstua har ikke vært førsteprioritet å få ferdig, og siden det dessverre måtte byttes flere gulvbord enn vi trodde har det tatt litt tid.






Bare vi får fatt i noen flere gulvbord nå, kan dette punktet på lista hukes av. Det er synd å bytte ut de gamle gulvbordene, men siden vi skal male gulvet etterpå er det ikke galt.






Luka fra kjøkkenet ned til kjelleren har ikke vært mulig å få opp på en stund, men endelig fikk jeg tatt litt bilder her nede også. Denne kuppelen er nesten for fin å ha i en kjeller, synes jeg, så det er mulig den får en bedre plassering etterhvert hvor den kommer mer til sin rett.






Løveglassene som står her nede har jeg vist på bloggen før, og nå oppdaget jeg at det står en hel hylle med glass som er halvparten så høye som denne typen her. Løveglassene ble produsert ved Drammen Glassverk i perioden 1900-1930.





Den gamle fryseboksen som står her (med innhold...) skjønner jeg ikke hvordan de har klart å få ned i kjelleren i det hele tatt. Et slit må det uansett ha vært. Jeg har ikke funnet akkurat denne modellen noe annet sted, men tipper den er produsert på slutten av 1950-tallet en gang.







(Bildet er lånt fra www.forskning.no )






Skapene i kjelleren er forseggjorte med lås og håndlagede knotter.






Mengder med tomme glass...





...og mange med innhold! Plommesyltetøy fra 1963 må vel kunne kalles "årgangssyltetøy"...





Dette flotte bakeredskapet hang godt gjemt nede i kjelleren. Det kalles visst en baksterull, og jeg tror den ble brukt til å lage mønster på lefser og flatbrød med.






På DigitaltMuseum kan du se flere varianter av baksteruller.






Våren er så absolutt kommet til Lunden også, og jeg ble veldig glad for å finne blåveis i hagen!





Denne blomstrende kvisten fant jeg også i hagen. Er det noen som vet hva dette er for noe?

6 kommentarer:

Hulda sa...

Det blir nok veldig fint når dere er ferdige. Ser jo allerede at det begynner å se flott ut. De skapene i kjelleren var virkelig stilige! Fint med nettingen på døra!

Mira sa...

Flott kjeller i Lunden skjønner eg. Misunnelig på de Løveglassa. Har vert sååå nær på et par loppemarkeder. Altså i handa på den foran meg.
Kanskje eg skal leite bakerst i uthuset i stede for.

Her er det ikkje kjeller under huset.

Daphne mezereum Tysbast;-)
Giftig plante men så vakker! Heldig som har den, også blåveis da!

Du må bare spør viss du lurer, mulig "gartnermira" vet svaret. Er gammel grasskatt fra Dømmesmoen.

Kos dere videre i det fine påskeværet. Klem,

Blått til lyst sa...

Planten heter Tystbast og den er EKSTREMT giftig. Ikke en gang slikk på en finger om du skulle ha brukket av en kvist eller plukket på blomstene. Vakker er den likvel, der den blomstrer på bar kvist.
Koselige bilder, og så mange flotte glass! Løveglassene er enda finere enn Norgesglass, synes jeg. Kos dere videre - Liv

Maria - Min oldemors hus sa...

Det må jo absolutt regnes som en ekstra bonus å finne så mange spennende ting på loft og i kjeller. (",) Og det plommesyltetøyet kan jo vise seg å bli riktig morsomt pålegg, der er det nok mye som har fått godgjort seg over tid...

Fortsatt god påske!

MissMette sa...

Ja, påsken er kjekt slik når man enten holder på hjemme med oppussing eller andre gjøremål som man ikke får tid til ellers… Jeg må si (har sikkert sakt det tidligere også), syns dere er så flinke – for en jobb dere gjør!!! – og så fint at dere tar vare på det gamle, i alle fall det som går ann å ta vare på… Så stilige de løveglassene, me like ღ samme med baksterullen…. Nydelige blomsterbilder også, det er bare så deilig at våren endelig har kommet, en herlig tid… Ønsker deg en fortsatt fin helg og påske – og tusen takk for koselige kommentarer inne hos meg… Stor klem fra Mette

Astri Moseidjord - Lensmannsgården sa...

Så deilig å få byttet gulvet.. Vi har også hatt noen prosesser med dette. Det er alltid litt trist å bytte ut de gamle røffe gulvbordene med nye.
Kjempe gøy å følge med hos deg.

Tror ikke jeg har nevnt det før, men jeg var på privat visning på dette huset for noen år siden. Det ble for mye jobb for ei singel jente som jeg var da, hehe..
Da er det ekstra gøy å se at det har havnet i gode hender.
*klem fra Astri*

Legg inn en kommentar