tirsdag 8. januar 2013

Navneduk og andre bruktfunn

 
Årets første arbeidsøkt er unnagjort i Lunden; denne gangen var det maling av trappa og siste finpuss på glassdøren i gangen som holdt oss i ånde. Selvsagt klarte vi å glemme dørskiltet til spiskammerdøren hjemme, så montering av det får stå på lista neste gang vi er oppover.
 
 
 
Det har vært litt rolig på bruktfunn-fronten i det siste, vi har rett og slett det meste av det vi trenger nå og den store "jaktlysten" ikke er så påtrengende lenger. Innimellom er det likevel gøy å kikke, særlig når det er januarsalg ;o)
 
Jeg har sett flere fine navneduker på disse bruktrundene mine, men de er enten for dyre eller for ødelagte. Da jeg fant denne med mitt monogram (igjen...), som i tillegg var veldig billig, var det ikke så vanskelig å bestemme seg. Den var riktignok innrammet på 1970-tallet i en ikke altfor innbydende ramme, så den ble fort satt inn i en brun og mer tidsriktig ramme da jeg kom hjem.
 
 
 
 
 
Det å brodere navneduker har lange tradisjoner, og det sies at det ble gjort både for at unge jenter skulle lære forskjellige broderimåter og for at de skulle samle mønster som de senere kunne bruke til forskjellige formål. Her kan du lese mer om navnedukenes historie.
 
 
 
 
 
Ved siden av den fine navneduken, fant jeg et par gamle blomsterpotter, et par fat og en brun krukke til samlingen - denne var så liten og søt at den måtte jeg bare finne plass til.
 
 
 
 
 
 
En boks full av diverse elektriske komponenter i porselen fanget fort min interesse.
 
 
 
 
 
For det første var boksen fin, og så var det kanskje noe her vi kunne bruke til lampene i huset?
 
 
 
 
 
Her var ikke mindre enn 17 porselensisolatorer, et par porselenshylser , forskjellige koblingsbokser
og flere porselensholdere til lyspærene. Jeg tror nok at noe kan brukes, om ikke annet er isolatorene kjempefine knotter til en knaggrekke eller på et møbel.
 
 
 
 
 
Et stort engelsk fat fra Mason's i mønsteret "Ascot" snublet
 jeg også over.
 
 
 
 
 
Disse eggene i tre kostet bare 5 kr pr. stk. De var litt
matte og slitte...
 
 
 
 
 
...men etter en vask og litt linolje ble de fine igjen.
 
Jeg blir alltid like overrasket over hva jeg kommer hjem med fra slike bruktrunder, men det er veldig sjelden jeg angrer på noe av det jeg har plukket med meg. Og selv om jeg tror vi har det vi trenger til huset, er det alltid plass til de tingene som har det lille ekstra ;o)
 
 
 
 
 

3 kommentarer:

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Godt nyttår!!:-) Kjekt å følge deg.

Så flotte funn du har gjort!! Herlig navneduk. Koselig! Og for en lykke å finne en med ens egne initialer.
Jeg er spent på hva du skal bruke alle de 17 elekr. komponentene til. Riktig sjarmerende er de, der de ligger i den gamle esken.
Skjønne egg også. Jeg kjenner til det - vi trenger våre funn - hver og en:-) enn så lenge.

Ha en fin kveld og uke.

Klem fra Hjørdis

Maria - Min oldemors hus sa...

Masse fint - igjen. (",) Likte særlig den samlinga med porselen i eska der, litt utradisjonell. Jeg har en liknende...

Dronninghuset sa...

MASSE FINT....
GØY MED NOE NYTT.
KLEM TOVE

Legg inn en kommentar