fredag 26. august 2016

Baketips til helgen





Foto: Liv Sandvik Jakobsen


Denne ostekaken laget jeg da vi hadde journalistbesøk i Lunden, og kan anbefales om du vil bake noe godt til helgen. Den er frisk og god, og veldig enkel å lage.

Oppskrift på
 Rosa ostekake

(detsoteliv.no)

Bunn:

150 g Digestive kjeks
50 g kokos
(eller 200 g kjeks)
50 g smør
1 eggeplomme

Ostefromasj:

1 pk bringebærgelèpulver
2,5 dl vann
250 g kremost
175 ml bringebæryoghurt (1 lite beger)
2 dl creme fraiche
1 dl bringebærsyltetøy
1 eggehvite

Pynt: friske bringebær

Knus kjeksen til bunnen og bland med kokos (eller bruk bare knuste kjeks om du ønsker det) Smelt smør og ha i sammen med eggeplommen. Trykk massen utover i bunnen på en rund form (22-24 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Stek bunnen ved 200 grader i ca. 10 min. Avkjøl.
Løs opp gelepulveret i kokende vann. Avkjøl til blandingen er kald, men fortsatt helt flytende. Pisk sammen kremost, creme fraiche, bringebæryoghurt og bringebærsyltetøy. Rør i flytende gele. Vend til slutt inn stivpisket eggehvite.
Hell fromasjen over kjeksbunnen i formen. La kaken stå i kjøleskapet til fromasjen er helt stiv (gjerne over natten)
Løsne kaken fra formen med en kniv. Dra forsiktig av bakepapiret fra undersiden. Sett kaken på et fat. Pynt med bringebær.




Foto: Liv Sandvik Jakobsen


Eller kanskje det frister med speltrundstykker til søndagsfrokosten?
Her er oppskriften:

(Psst! de smaker bedre enn de ser ut ;-)

Speltrundstykker

4,5 dl lunkent vann
0,5 dl appelsinjuice
1 ss sukker
1 ½ ts salt
50 g gjær
350 g grovt sammalt speltmel
Ca 650 g fint speltmel
100 g smør i terninger

Ha appelsinjuice, lunkent vann, gjær og sukker i en bakebolle. Rør ut gjæren. Tilsett resten av ingrediensene og kjør i kjøkkenmaskin i 5 min på middels fart. Tilsett smør i terninger og elt i 5 min. Etterheves i 30-60 min. Del i 20 emner og trill til boller. Etterhev på stekeplate i 30-45 min. Pensle med egg. Stekes ved 225 grader i 10-12 min.

Ha en riktig god helg!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar