onsdag 29. september 2010

Rundovn


Ovnen vi har tenkt å ha i stua i Lunden er en rundovn
(også kalt sylinderovn eller magasinovn).
Disse var populære fordi det var mulig å fyre både med ved, kull og koks,
og de ga en svært god varme.
De første varmtvannsberederene her i landet var faktisk slike ovner
som var tilknyttet en kobbertank.
Vi fant vår rundovn, Bærums Verk no. 158, på Finn.no, og må bare
tro på selgeren som sa at den var veldig effektiv.
Denne ovnen ble naturlig nok, produsert på Bærums Verk,
i tiden fra ca. 1890-1920, og er 165 cm høy.
Dessverre er kronen saget i to, og ikke så flott som den originale.
Håpet er jo å snuble over en hel og fin krone som er tilsalgs.




Dette bildet er lånt fra Gamletrehus.no og viser en identisk ovn med original krone.

5 kommentarer:

Mattisheimen sa...

Hei,

Jeg må si meg RIMELIG misunnelig her, ja! For et nydelig og vakkert hus! Dere er virkelig heldige.

Ja, jeg ser dere har mye jobb foran dere, men det kommer til å bli så bra til slutt ;o)

Jeg legger meg til som følger. Dette vil jeg være med på! Og tusen takk for at du la deg til hos meg. Kjempekoselig :)

-Renate-

Mattisheimen sa...

Og forresten - Nydelig ovn og! Jeg kan allerede se den plassert :)

-Renate-

Huset i Lunden sa...

Veldig gøy at du vil følge bloggen, og tusen takk for koselige kommentarer! Det er så inspirerende å se hvor koselig dere har fått det på Mattisheimen, så jeg kommer nok til å kikke innom deg ofte :o) Hvis vi klarer å skape litt av den samme stemningen i huset vårt, skal jeg være veldig fornøyd.

Gammel stil sa...

Hei du:)

Vi fant bloggen din på Renate sin blogg:) Ble nysgjerrige, og tittet innom! Det er vi glade for! Her var det utrolig gøy å være! Du er kanskje i startfasen av bloggingen? Vi har bare blogget i to måneder, og i starten synes vi det var litt skummelt.. Nå trives vi veldig godt! Vi la oss til som følger:) Går det greit? Håper det, vi blir hvertfall alltid glad for nye følgere:)

Stor klem fra tvillingene i Gammel stil:)

Huset i Lunden sa...

Så koselig at dere vil følge bloggen vår :o) Håper dere vil trives som følgere, her vil det meste være i "gammel stil" i allefall ;o) Ja,jeg har bare blogget noen uker, så jeg er ganske fersk. Ha en riktig god helg :o)

Legg inn en kommentar